NEMOŽNÁ CESTA

V roku 1955 sa šesť vysokoškolákov vydalo na dvoch vozidlách Land Rover z Londýna na epickú výpravu do neznáma. Cieľom bol Singapur a cenou miesto v histórii. Tim Slessor, jeden z členov tímu, sa podelil o spomienky na plánovanie cesty.

Bola to jedna z najdlhších pozemných trás – polovica cesty okolo sveta – od Lamanšského prielivu do Singapuru.
Ako vysokoškoláci sme nemali žiadne peniaze, žiadne autá, nič.
Rovnako ako mnoho iných vecí v Cambridge 50. rokov minulého storočia aj táto myšlienka vznikla v jeden neskorý večer pri popíjaní kávy pripravenej na plynovom variči. Šiel som do izby Adriana Cowella dať si pohárik na dobrú noc; čoskoro začal sníval – nahlas. Čo keby sme zorganizovali expedíciu na autách do Singapuru? Zošalel si? Možno. Ale prečo nie? Napokon, nikto iný to zatiaľ neurobil. Boli by sme prví.
Vytiahli sme atlas. Načrtli sme trasu. Odhadli sme vzdialenosť. Dlho do noci sme sa rozprávali.
Takže viac-menej takto vzišla myšlienka expedície, alebo presnejšie, takto to celé začalo.

Ani sme sa nenazdali a tím sme mali pokope. Prvým na palube bol kameraman Antony Barrington Brown (vždy známy ako BB). Ďalším členom bol Henry Nott, tajomník univerzitného motoristického klubu. Potom Pat Murphy, navigátor a diplomat vybavujúci víza.
Chceli sme prizvať niekoho z Oxfordu: usúdili sme, že ak zoženieme dve autá, mohli by sme jedno nalakovať na svetlomodro a druhé na tmavomodro. Výsledný záujem médií by masívne zvýšil naše šance na získanie sponzora.

Vyslali sme skupinu do druhého tábora. Vrátili sa s Nigelom Newberym, ktorý sa stal naším proviantným dôstojníkom a druhým mechanikom. Adrian, ktorý zažal počiatočnú iskru, už bol náš „zaneprázdnený manažér“ – pokladník, účtovník a tajomník. Najprv napísal list a potom navštívil Birmingham a pokúsil sa presvedčiť spoločnosť Rover Company, že dokážeme zdolať cestu, ktorú niektorí vyhlásili za celkom nemožnú.
Ale ako podotkol Adrian, ak sa nám aj napriek všetkým očakávaniam podarí ako prvým „prejsť po súši“ do Singapuru, bude to pre značku Rover znamenať obrovskú publicitu. O niekoľko dní neskôr sa spoločnosť Rover vyjadrila, že pochopila logiku Adrianovho návrhu. Oslavy – a ešte niečo navyše!